​MAGACIN ANMELDELSE MT-07 2018

​Tak til MagaCin for at vi må bringe jer denne fine anmeldelse på vores hjemmeside

"MagaCin kører 2018 Yamaha MT07 som de første

Yamaha's forfriskende genoplivning af MT serien, har de senere år affødt anerkendelse ved introduktion af samtlige modeller under "Master of Torque/Massive-Torque" parasollen, og MT serien generelt høstede da også en særskilt koncept- ærespris ved kåringen af årets mc i Danmark 2017.

Den globale fagpresse sparede ikke på superlativerne da Yamaha MT07 i sin tid blev lanceret, og flertallet var specielt imponeret over hvor meget velkørende motorcykel man fik for pengene.

En super agil, let tilgængelig, letkørt og driftsikker mc med en karakterfuld motor til en yderst fornuftig indkøbspris.

Men træerne gror sjældent ind i himlen, og uagtet MT07 uomtvisteligt er en super fint fungerende og velkørende mc prisen taget i betragtning, så dryppede fagpressens og mediernes bedømmelser og vurderinger allerede fra begyndelsen enkelte dråber malurt i bægeret.

Alment kendte kommentarer vedr. stålrørs stellets flex, en knap så imponerende affjedring hvor eneste justeringsmulighed er bagdæmperens fjederforspænding, forbremser som krævede overdrevent aktiveringstryk, og ukomfortabelt førersæde har siden fødslen fulgt modellen.

Den almindelige bruger lod sig ikke kyse af fagpressens bemærkninger, og Yamaha MT 07 er siden lanceringen røget over salgsdisken i rasende fart, hvor potentielle købere ligefrem har stået i kø og på venteliste for at erhverve sig et eksemplar. Yamaha MT07 blev hurtigt en gigantisk salgssucces, og ses i stort antal på ethvert gadehjørne overalt i europa.

Den massive udbredelse har medført, at flere MT07 ejere med tiden har fundet overensstemmelse mellem egne oplevelser og motor journalisternes tidlige bemærkninger, hvilket klart fremgår på offentlige debatfora, hvor erfaringer, opgraderinger, forbedringer og personlig tilpasning ivrigt debatteres.

MT07 anno 2018

I skrivende stund deltager MagaCin's udsendte ved pressepræsentationen af Yamaha MT07 årgang 2018, og her er der ikke tale om en gennemgribende ny model. Her præsenteres derimod en opdatering af MT07 der bevarer tættest muligt bånd til forgængeren, men forynges af en række forsigtige strøg med opdaterings-penslen.

MT07 forbliver altså overordnet konstruktionsmæssigt som forgængeren, med den velkendte potente 75 hestekræfter stærke vandkølede 689cc række-twin placeret som medbærende element i et stålrørs stel. Udseende og teknik er i realiteten kun marginalt ændret, og man kan i sit stille sind undre sig over om ingeniørerne har ageret efter devisen, "if it ain't broken, don't fix it", og derefter nærmest listet opdateringerne ind i modellen. Noget tyder dog på at udviklerne ikke har siddet brugernes og pressens dom overhørig, og her får vores læsere et gratis gæt på hvilke områder ingeniørerne har adresseret.

Jep... du gætter helt rigtigt. Affjedringen er taget under behandling, hvor forgaflen har fået 6% stivere fjedre og 16% øget returdæmpning. Bagdæmperen er opdateret til MT09 funktionalitet med lettere tilgængelig fjederforspænding, 11% hårdere fjeder, 27% øget high speed returdæmpning, 40% øget high speed kompressionsdæmpning, og som rosinen i pølseenden justerbar returdæmpning.

Fører og passagersæde har fået en betragtelig komfortfremmende makeover med anderledes udformede og længere sæder, og tankens bagende som er rykket 10mm fremad bidrager til rummeligheden. Sædehøjden er uændret 805mm, men de samlede indgreb giver nu kortbenede førere mulighed for at plante begge fødder solidt i jorden.

Rent visuelt er der også sket et og andet. MT07 ligner stadig en MT07, men den ny forskærm, ny forlygte, repositionerede forreste blinklys, marginalt ændret benzintank og modficerede luftindtag, MT09 inspireret baglygte, aftagelig "nummerpladeholder enhed" og visse sortlakerede detaljer, giver et tidsvarende opdateret udseende.

Opdateret udseende til 2018

MagaCin kører MT07 2018

Scenen er sat i det sydspanske nær Marbella, og pressens fremmødte får under mere gunstige vejrforhold end de hjemlige, mulighed for at prøvekøre 2018 inkarnationen af Yamaha MT 07.

MagaCin's udsendte svinger benet over den tildelte MT07 i "Fluo-kulør", drejer tændingsnøglen, aktiverer startknappen, og den karakterfulde "cross-plane" twin med 270 graders krumtap vågner øjeblikkeligt til live.

1. gear klikkes i, koblingen files af og den samlede gruppe begiver sig gennem byen, hvor MT07'eren på forbilledlig vis vikler sig gennem morgentrafikken. MT07 anno 2018 opleves som forgængeren med lav egenvægt, bredt styr og fornem fører-ergonomi let håndterbar, tøffer adstadigt gennem trafik mylderet, og protesterer såmænd ikke synderligt, når 6. gear klikkes i ved den lave hastighed og ECO markeringen lyser op i displayet.

Den fastere affjedring sluger ikke ubesværet brutale fartbump, dybt monterede kloakdæksler og grove huller i asfalten, og jeg glæder mig til at tempoet snart skal øges.

Vi drejer snart efter af mod motorvejen, og endelig får vi lov til at give lidt friskere gas. Den karakterfulde motor svarer rask på gassen, og her minder jeg mig selv om at huske på at bede vore læsere om hjælp. MT07 motoren er en lille perle, netop med sin helt egen karakter, og det er en pine at se og høre den omtalt som en parallel-twin i diverse medier. Lad os sammen udbrede ordet: MT07 motoren er en tværstillet række-twin med 270 graders krumtap, og har ikke en fløjtende fis lighed med en parallel twin.

Tempoet på motorvejen ryger i vejret, og her kommer den reviderede affjedring mere til sin ret. MT07'eren opleves affjedringsmæssigt mere kontant afstemt end forgængeren, og kan vel kategoriseres mere sportsligt orienteret end forgængeren, og mon ikke også den fastere affjedring beviser sit værd fremover ved kørsel med passager og fuld oppakning.

Blinklyset aktiveres og vi drejer af mod dagens kurverige etape. Jeg falder en anelse tilbage i gruppen og pumper gassen i 2. gear, hvorefter der straks kvitteres med udsigt til den blå himmel i en lystig wheelie... kablet holdes stramt, og der klikkes op gennem gearene indtil jeg har indhentet de forankørende. Snart indledes en perlerække af sving, og når jeg jævnligt falder tilbage i gruppen, får jeg jo lov til at lege lidt og køre en anelse frisk gennem svingene for at indhente gruppen.

Der SKAL være tid til leg!!... og jo... der blev slidt hul i handsken. ;

Ved det første foto-stop, spørger jeg om andre fra gruppen har oplevet små-skridere gennem svingene, hvilket ingen af dem har. MT07 er monteret med Bridgestone BT023 som jeg normalt har fuld tillid til og kender som min egen bukselomme, og jeg opsøger folk med lokalkendskab, som fortæller mig at der i denne tid faktisk er mindre greb i asfalten end normalt.

Jeg får en sludder med franske og engelske motorjournalister fra andre grupper, og flere af rødderne nikker genkendende til de gentagne småskridere. Lidt øv at der ikke bliver mulighed for seriøs udfordring af affjedringen.

Vi gennemfører foto-sessionen, og jeg dropper ideen med at posere med knæet i asfalten, men formår dog at høvle lidt metal af fodhvilernes helte-bolte.

Resten af dagen går med at fræse gennem et nærmest endeløst miks af hurtige, langsomme, snævre, og enkelte teknisk krævende sving. I et langsomt sving hives min venstre støvle af fodhvileren i et uopmærksomt øjeblik, men kort efter hævner jeg fejltagelsen med frisk gasgivning og en selvtillidsopbyggende wheelie.

Bjergvejene i området nær Ronda er fantastiske, og jeg nyder turen i fulde drag. MT 07 er en kanon fed legekammerat i disse omgivelser, og førersædets øgede rummelighed giver rigeligt plads til at glide tilbage i sædet og klistre overkroppen mod benzintanken når der gives gas på de lige stræk, glide frem i sædet når der skal manøvreres snævert, og det går som en leg at kravle ud på siden i hurtigere sweepers.

Forbremsen på MT07 har fået et rap over fingrene i fagpressen, men dagen er egentlig forløbet okay med en gammel mands gorilla-lange-finger på grebet, og det blev da også til enkelte baghjulsløft ved konsekvente opbremsninger.

Dagen går på hæld, og kursen sættes hjemover. Det går lystigt downhill på de snoede veje, og jeg falder igen lidt tilbage fra gruppen.

Hygge på vej ned af bjerget

Tempoet skrues i vejret, og jeg belønnes straks med speedway kørsel, et langtrukkent hyl fra baghjulet og en puls på 190 gennem et venstresving... Næh, det er vist ikke i dag jeg skal presse affjedringen maksimalt.

Ikke desto mindre har det været muligt at fastslå, at affjedringen som nok er den væsentligste opdatering, ikke er sammensat af verdensklasse komponenter, men derimod et fornuftigt "værdi-for-pengene" kompromis. Affjedring er altid et kompromis, og enkelte vil nok begræde den reducerede gyngestols-komfort ved langsom kørsel, imens flertallet nok vil værdsætte opstramningen.

Som en service for MagaCin's teknisk interesserede læsere og nuværende MT07 ejere, luskede magaCin's udsendte som altid en tur i garagen for en lille sludder med manden på gulvet. Samtalen resulterede i at Yamaha personalet på MagaCin's anmodning sendte en mail med forespørgsel vedr. opgradering af affjedringen til hovedkvarteret i Japan.

Svaret på vores spørgsmål er at du kan opgradere forgængerens affjedring i forgaflen med fjedre og forgaffelolie som anvendes i 2018 versionen. That's it... et 1-2 timers job for den fingersnilde. Med justerbar returdæmpning på 2018 versionens bagdæmper, kræver det naturligvis indkøb af ny enhed.

Konklusion.

MT07 er anno 2018 er stadig en pendlervenlig, lettilgængelig, let håndterbar humørbombe med en snert af Hooligan-bike, akkurat som vi kender den.

En begrænset prisstigning til kr. 79.990,- retfærdiggøres af den tidssvarende kosmetiske opdatering og affjedringens opgradering. Kanon værdi for pengene."

Klik på YAMAHA logoet for at læse mere om MT-07 2018 model​

Fisker Motorcykler

Åboulevard 55, 1960 Frederiksberg C

Alm. åbningstider mandag-fredag: 

Butik 10:00-17:30. Væksted: 08:00-17:30

Lørdag: 10:00-13:00 Søndag: Lukket

Tlf: 35 35 81 31​

Email: Ea@fisker-mc.dk / Joel@fisker-mc.dk

Der tages forbehold for tastefejl.